Klíčové
slovo (angl. keyword)
označuje konkrétní slovo nebo slovní spojení, prostřednictvím kterého se
uživatelé snaží na internetu najít požadované informace ve výsledcích
vyhledávání. V ČR mezi nejpoužívanější vyhledávací stále patří Google a Seznam.
Tvůrce webového obsahu (vč. veškerého online
marketingu) by měl klíčová slova a slovní spojení správně zakomponovat do svého webu tak, aby se adresa webu zobrazila uživateli ve výsledcích
vyhledávání (SERP) po zadání dotazu co nejvýše (resp. na co nejpřednějších
pozicích). Pojem klíčové slovo spadá do oblasti SEO (optimalizace pro
vyhledávače).
Co je to analýza klíčových slov?
Analýza klíčových slov je dokument, v němž je
zaznamenán co možná největší počet klíčových slov a slovních spojení vhodných
pro váš web.
Podle
rozsahu dělíme analýzu na:
- rozsáhlou analýzu klíčových slov - sestává
z tisíce výrazů, proto je lepší si ji nechat vytvořit od SEO konzultanta.
Využijete ji po celou dobu životního cyklu webu a celkově při online
marketingu.
- jednoduchou analýzu klíčových slov - využijete
ji při sestavování menších stránek, mikrostránek, podstránky nebo jen článku.
Schopný copywriter si před psaním článku dovede takovou "mikroanalýzu" udělat
sám. Tento krok by neměl přeskočit. Zjistí z něho totiž, co lidi zajímá, co
hledají, a o čem má tudíž psát.
Super
rychlá analýza pro napsání článku: copywriter dostal
za úkol napsat článek na téma "chov želv". Díky rychlé analýze zjistí, že
uživatelé internetu často hledají pojem "suchozemská želva", "vodní želva" a
"jak chovat želvu". V článku jednoduše porovná rozdíly v tom, jak se chová
suchozemská želva a jak želva vodní. Takový článek (pokud je dobře napsaný) se
nemůže minout účelem.
K čemu slouží analýza klíčových
slov?
Analýza klíčových slov slouží jako základ veškerého online marketingu.
Znalost těch správných slov vám pomůže zejména v následujících
oblastech:
- při vytváření struktury webu,
- při navrhování PPC kampaní,
- při plánování obsahové strategie,
- při copywritingu, psaní článků -
konkrétně copywriterům slouží klíčová slova a fráze jako cenný zdroj nápadů pro
tvorbu obsahu článků,
- svým způsobem vám pomůže
proniknout i tak trochu do myšlenkových pochodů vašich zákazníků a seznámí vás
s konkurencí.
- aj.
Nezapomeňte, že klíčová slova tvoří jen jednu složku úspěchu pro umisťování na
prvních pozicích ve vámi vybraných frázích (SERP). Chápejte je proto jako
důležité a neopomenutelné vodítko pro tvorbu obsahu. Nikoliv jako jediný a "všespásný"
faktor.
Postup pro vytvoření jednoduché
analýzy klíčových slov
Tvorbu analýzy názorně ukážu na příkladu.
Předpokládejme, že potřebujeme vytvořit analýzu pro web s tipy na výlet v
Jihočeském kraji.
Sbírejte informace o tématu - Chystám se na svém webu mazanevylety.cz obsáhnout informace o památkách v jižních Čechách. V první řadě potřebuji někde sehnat informace o tom, jaké památky bych do své databáze mohla zařadit. K účelu vyhledávání použiji zkrátka mapy.cz (turistickou mapu) v kombinaci s brouzdáním po výletních tipech na jiných webech a listováním v knižním průvodci. .
Pomohou mi také nástroje přímo určené k vyhledávání návrhů klíčových slov:
- Google Ads
- Sklik
- Vyhledávače Google a Seznam - resp. našeptávače
- Procházením obsahu výsledků vyhledávání na Googlu i Seznamu
- Google Search Console
- Google Analytics
- Všechno musí do tabulky- Abych na žádnou památku nezapomněla, vytvořím si tabulku (např. v Excelu). Do ní si zapíšu klíčová slova a jaká je jejich hledanost na Googlu a na Seznamu.
- Brainstorming dalších klíčových slov- Znovu a znovu seznam klíčových slov doplňujte.
Zkuste přemýšlet jako uživatelé internetu. Jak asi oni při vyhledávání
postupují? Co mohou hledat? Ptejte se svých přátel a rodiny, jak by při
vyhledávání postupovali a jak by se vyhledávače ptali.
- K novým klíčovým slovům se znovu vracejte - Nová slova zkuste opět "prohnat" vyhledávačem
klíčových slov od Googlu a Seznamu (a dalšími, viz krok 1). Inspirují vás pro
přidání dalších slov a frází.
- Teď organizace a úklid- Získali jste tabulku plnou slov a slovní
spojení. Abyste s ní mohli pracovat, musí být přehledná a nesmějí se zde
vyskytovat duplicity. Slova si abecedně seřaďte, duplicity smažte. Excel má pro
oboje nástroj, takže téměř nic nemusíte dělat ručně.
- Shlukněte si data- Na jedno místo si shlukněte výrazy, které jsou
sice velmi podobné. Například chybí jim interpunkce, mají opačný slovosled
apod. Vždy záleží na objemu dat, s jakými pracujete.
Menší objem dat poměrně jednoduše zpracujete ručně. Organizací dat o několika
tisících výrazech byste však "strávili mládí". Existuje mnoho placených
nástrojů, které vám práci usnadní. V tomto článku se však věnujeme jednoduché
analýze klíčových slov, proto již nebudu zabíhat do detailů.
- Klasifikace klíčových slov- Tahle část je snad největší makačka. Během
klasifikační analýzy klíčových slov rozdělte slova do kategorií podle sekcí na
webu, např. kategorie "zříceniny hradů", "přístupné hrady", "zámky" aj. Jinak
řečeno, slova tématicky rozškatulkujte.
- Vytvořte
obsahovou strategii - Přišel
čas si hrát. Už jste téměř u cíle.
Stanovte si, v jakém pořadí budete aplikovat obsah na klíčová slova. Postupujte
podle vašich priorit, hledanosti slova či konkurenčnosti slova. Touto cestou
můžete získat perfektní plán, který vám pomůže vytvářet obsah na získání
zajímavé organické návštěvnosti.
Používejte zdravý selský rozum. Výstup analýzy klíčových slov může připomínat
telefonní seznam. Konkurenčnost slova a jeho hledanost nejsou všechno.
Ohlížejte se také účel a cíle vašeho webu.
Tip pro
psaní článku: klíčová slova "zřícenina hradu" a "zámek
jižní Čechy" patří do kategorie "hrady a zámky jižní Čechy". Obě zasadím do
článku s názvem "10 nejromantičtějších hradů a zámků na jihu Čech." A
přitažlivý, smysluplný článek nabitý klíčových slov je na světě.
Během psaní by autor měl brát klíčová slova
jen jako námět pro obsah. Rozhodně by se neměl
snažit za každou cenu do textu vměstnat klíčových slov co nejvíce.
Souhrn: co analýzou klíčových
slov získáte?
- Zjistíte, jak vaši zákazníci
přemýšlení při vyhledávání.
- Zjistíte, jaký konkrétní obsah vám
na webu chybí a kudy vám tudíž utíkají zákazníci.
- Uděláte si představu o online
marketingu konkurence. Zjistíte, u kterých slov a frází je konkurence vysoká a
kde nízká.
- Získáte podklady pro web a další
kanály online marketingu včetně aktivit na sociálních sítích či pro tvorbu
zpětných odkazů.
- Získáte smysluplný a inspirativní
podklad pro tvorbu obsahové strategie. Už vždycky budete vědět, o čem psát!