Analýza klíčových slov a jak na ni?

24.05.2020

Chystáte se napsat článek nebo vytvořit vlastní webovou mikrostránku? Pak je tento článek pro vás. V krátkosti v něm shrnu, co musíte udělat ve věci klíčových slov, než se pustíte do samotného psaní či tvorby jakéhokoliv jiného obsahu online marketingu. Stoupne tak vaše šance na lepší umístění ve výsledcích vyhledávání. 

Klíčové slovo (angl. keyword) označuje konkrétní slovo nebo slovní spojení, prostřednictvím kterého se uživatelé snaží na internetu najít požadované informace ve výsledcích vyhledávání. V ČR mezi nejpoužívanější vyhledávací stále patří Google a Seznam.

Tvůrce webového obsahu (vč. veškerého online marketingu) by měl klíčová slova a slovní spojení správně zakomponovat do svého webu tak, aby se adresa webu zobrazila uživateli ve výsledcích vyhledávání (SERP) po zadání dotazu co nejvýše (resp. na co nejpřednějších pozicích). Pojem klíčové slovo spadá do oblasti SEO (optimalizace pro vyhledávače).

Co je to analýza klíčových slov?

Analýza klíčových slov je dokument, v němž je zaznamenán co možná největší počet klíčových slov a slovních spojení vhodných pro váš web.

Podle rozsahu dělíme analýzu na:

  • rozsáhlou analýzu klíčových slov - sestává z tisíce výrazů, proto je lepší si ji nechat vytvořit od SEO konzultanta. Využijete ji po celou dobu životního cyklu webu a celkově při online marketingu.
  • jednoduchou analýzu klíčových slov - využijete ji při sestavování menších stránek, mikrostránek, podstránky nebo jen článku. Schopný copywriter si před psaním článku dovede takovou "mikroanalýzu" udělat sám. Tento krok by neměl přeskočit. Zjistí z něho totiž, co lidi zajímá, co hledají, a o čem má tudíž psát.

Super rychlá analýza pro napsání článku: copywriter dostal za úkol napsat článek na téma "chov želv". Díky rychlé analýze zjistí, že uživatelé internetu často hledají pojem "suchozemská želva", "vodní želva" a "jak chovat želvu". V článku jednoduše porovná rozdíly v tom, jak se chová suchozemská želva a jak želva vodní. Takový článek (pokud je dobře napsaný) se nemůže minout účelem.

K čemu slouží analýza klíčových slov?

Analýza klíčových slov slouží jako základ veškerého online marketingu.

Znalost těch správných slov vám pomůže zejména v následujících oblastech:

  • při vytváření struktury webu,
  • při navrhování PPC kampaní,
  • při plánování obsahové strategie,
  • při copywritingu, psaní článků - konkrétně copywriterům slouží klíčová slova a fráze jako cenný zdroj nápadů pro tvorbu obsahu článků,
  • svým způsobem vám pomůže proniknout i tak trochu do myšlenkových pochodů vašich zákazníků a seznámí vás s konkurencí.
  • aj.

Nezapomeňte, že klíčová slova tvoří jen jednu složku úspěchu pro umisťování na prvních pozicích ve vámi vybraných frázích (SERP). Chápejte je proto jako důležité a neopomenutelné vodítko pro tvorbu obsahu. Nikoliv jako jediný a "všespásný" faktor.

Postup pro vytvoření jednoduché analýzy klíčových slov

Tvorbu analýzy názorně ukážu na příkladu. Předpokládejme, že potřebujeme vytvořit analýzu pro web s tipy na výlet v Jihočeském kraji.


  1. Sbírejte informace o tématu - Chystám se na svém webu mazanevylety.cz obsáhnout informace o památkách v jižních Čechách. V první řadě potřebuji někde sehnat informace o tom, jaké památky bych do své databáze mohla zařadit. K účelu vyhledávání použiji zkrátka mapy.cz (turistickou mapu) v kombinaci s brouzdáním po výletních tipech na jiných webech a listováním v knižním průvodci. .

      Pomohou mi také nástroje přímo určené k vyhledávání návrhů klíčových slov:
      - Google Ads
      - Sklik
      - Vyhledávače Google a Seznam - resp. našeptávače
      - Procházením obsahu výsledků vyhledávání na Googlu i Seznamu
      - Google Search Console
      - Google Analytics
  2. Všechno musí do tabulky- Abych na žádnou památku nezapomněla, vytvořím si tabulku (např. v Excelu). Do ní si zapíšu klíčová slova a jaká je jejich hledanost na Googlu a na Seznamu.
  3. Brainstorming dalších klíčových slov- Znovu a znovu seznam klíčových slov doplňujte. Zkuste přemýšlet jako uživatelé internetu. Jak asi oni při vyhledávání postupují? Co mohou hledat? Ptejte se svých přátel a rodiny, jak by při vyhledávání postupovali a jak by se vyhledávače ptali.
  4. K novým klíčovým slovům se znovu vracejte - Nová slova zkuste opět "prohnat" vyhledávačem klíčových slov od Googlu a Seznamu (a dalšími, viz krok 1). Inspirují vás pro přidání dalších slov a frází.
  5. Teď organizace a úklid- Získali jste tabulku plnou slov a slovní spojení. Abyste s ní mohli pracovat, musí být přehledná a nesmějí se zde vyskytovat duplicity. Slova si abecedně seřaďte, duplicity smažte. Excel má pro oboje nástroj, takže téměř nic nemusíte dělat ručně.
  6. Shlukněte si data- Na jedno místo si shlukněte výrazy, které jsou sice velmi podobné. Například chybí jim interpunkce, mají opačný slovosled apod. Vždy záleží na objemu dat, s jakými pracujete. Menší objem dat poměrně jednoduše zpracujete ručně. Organizací dat o několika tisících výrazech byste však "strávili mládí". Existuje mnoho placených nástrojů, které vám práci usnadní. V tomto článku se však věnujeme jednoduché analýze klíčových slov, proto již nebudu zabíhat do detailů.
  7. Klasifikace klíčových slov- Tahle část je snad největší makačka. Během klasifikační analýzy klíčových slov rozdělte slova do kategorií podle sekcí na webu, např. kategorie "zříceniny hradů", "přístupné hrady", "zámky" aj. Jinak řečeno, slova tématicky rozškatulkujte.
  8. Vytvořte obsahovou strategii - Přišel čas si hrát. Už jste téměř u cíle.

Stanovte si, v jakém pořadí budete aplikovat obsah na klíčová slova. Postupujte podle vašich priorit, hledanosti slova či konkurenčnosti slova. Touto cestou můžete získat perfektní plán, který vám pomůže vytvářet obsah na získání zajímavé organické návštěvnosti.

Používejte zdravý selský rozum. Výstup analýzy klíčových slov může připomínat telefonní seznam. Konkurenčnost slova a jeho hledanost nejsou všechno. Ohlížejte se také účel a cíle vašeho webu.

Tip pro psaní článku: klíčová slova "zřícenina hradu" a "zámek jižní Čechy" patří do kategorie "hrady a zámky jižní Čechy". Obě zasadím do článku s názvem "10 nejromantičtějších hradů a zámků na jihu Čech." A přitažlivý, smysluplný článek nabitý klíčových slov je na světě.

Během psaní by autor měl brát klíčová slova jen jako námět pro obsah. Rozhodně by se neměl snažit za každou cenu do textu vměstnat klíčových slov co nejvíce.

Souhrn: co analýzou klíčových slov získáte?

  • Zjistíte, jak vaši zákazníci přemýšlení při vyhledávání.
  • Zjistíte, jaký konkrétní obsah vám na webu chybí a kudy vám tudíž utíkají zákazníci.
  • Uděláte si představu o online marketingu konkurence. Zjistíte, u kterých slov a frází je konkurence vysoká a kde nízká.
  • Získáte podklady pro web a další kanály online marketingu včetně aktivit na sociálních sítích či pro tvorbu zpětných odkazů.
  • Získáte smysluplný a inspirativní podklad pro tvorbu obsahové strategie. Už vždycky budete vědět, o čem psát!

O autorce:

Jmenuji se Markéta Mazancová a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu!

DALŠÍ ČLÁNKY

Na blogu copywriterky Markéty Mazancové

Na tenhle experiment jsem narazila zcela náhodou. Je tomu již několik let, co Rob Walker a Joshua Glen spustili web SignificantObjects.com, na kterém se pustili do vlastního výzkumu. V něm potvrdili, že síla příběhů neboli storytelling dokáže hotové zázraky. Zboží či službu, kterým dali příběh, nakonec prodali až 28x dráž, než kdyby příběh neměly.