Hledáte dobrého copywritera? Takhle ho poznáte

14.05.2020

Dobrý copywriter pomáhá lovit firmám zákazníky. Je to právě on, díky komu se může vaše podnikání otočit o 180 stupňů. Jste připraveni na takový nápor zákazníků? Teď už stačí jen takového borce najít.

Při hledání se pravděpodobně setkáte se záplavou pisálků bez zkušeností, talentu, nebo dokonce i bez znalosti českého jazyka. Bohužel. Poznáte je snadno: bývají ihned k mání a nestojí mnoho. Lákavá nabídka. Jaká smůla, že pro vás znamenají pouze záruku vyhozených peněz a pořádné ostudy.

Oproti nim, zkušený copywriter:

  • vám bude oporou,
  • sám si vyžádá potřebné podklady,
  • sám se začne zajímat o výběr klíčových slov,
  • do vašeho businessu vloží vlastní nápady,
  • jeho texty budou skutečně prodávat (to hlavně!).

Jinak řečeno, pomůže vám zjistit, co po něm vlastně doopravdy chcete. A následně vám to skutečně dodá.

Napoví již první kontakt

Dává vám první komunikace smysl? I zde platí, že se vyplatí věřit intuici. Zaměřte se na to:

  • jak rychle vám přišla odpověď. Nedovolte copywriterovi, aby vás nechal čekat. Jestli vás nechá čekat už při odpovědi na poptávku, pravděpodobně se bude stejný scénář opakovat při každé další komunikaci. A to nechcete!
  • zda s vámi mluví jako profesionál. Někteří rádoby copywriteři čekají, že je budete učit. A to nechcete!
  • zda copywriter začne rovnou sypat písmenka, aniž by potřeboval další podklady. Zbytečně si koledujete o vyhozené peníze. A to nechcete!

Copywriterova kobyla nechodí bosa

Úkolem copywritera je vytvářet obsah, který prodává. Jak to ale chce udělat, když neprodá ani sám sebe?! Pusťte se do detektivní práce a zrentgenujte jeho web a způsob, jakým spravuje své sociální sítě.

Perfektní čeština

Že sem tam nějaký překlep nevadí? Osobně bych tolerovala tak 1 miniaturní překlep na celý článek (raději ani ten ne). Nesmí se ale jednat o do očí bijící hrubice. Osobně zastávám názor, že autorské slepotě se ani profík nevyhne. Já osobně proto spolupracuji s korektorkou. Ta po mně přečte každé písmeno.

Zkrátka bez výmluv: texty od profíka musí být bez chyb a tečka.

Kreativita nemusí být vše!

K čemu je vyšperkovavný text plný ladných básnických obratů, které pohladí duši, když nikdo nepochopí jeho smysl?

Osobně zastávám pravidlo: držet se jednoduchosti!

Jak i Zdeněk Polreich říká: je nesmysl dávat jídlům název "Tajemství paní podhradní", když stejně nikdo neví, co to je. Proč prostě nenahradit "Cipískovu baštu" obyčejným "Kuřecím řízkem s kaší"?

V tom nám napomáhej marketing...

Dobrý copywriter musí být bezpodmínečně také psycholog a marketér.

Klíčem k tvorbě skvělého textu je pochopení, jak zákazníci přemýšlejí. Sepsání některých zakázek se neobejde bez marketingového průzkumu. Ano, copywriter si za svůj čas nechá zaplatit. A výsledek? Váš web (a jiné marketingové nástroje) vám skutečně přinese peníze. Taková investice se vyplatí.

Kolik dobrý copywriter stojí?

Texty pod 200 Kč za normostranu nebrat nikdy, za žádných okolností. Přinesou vám tak maximálně z ostudy kabát a vyhozené peníze.

Profesionální copywriteři se nechávají platit jedním z následujících způsobů:

  • za normostranu (NS),
  • za hodinu,
  • za projekt.

Vždy se vyplatí navázat s psavcem dlouhodobou spolupráci. Nejvíce času totiž zabere prvotní domlouvání a veškerá ta agenda okolo. Logicky, čím méně času copywriterovi vaše zakázka zabere, tím vás bude stát méně.

Tak kolik teda stojí použitelný "copík" (lidový výraz pro copywritera)?

Najmout si můžete seriózního psavce za 300 Kč za hodinu, stejně tak jako borce za dva litry. Vyplatit se vám mohou obě varianty - pakliže narazíte na toho správného.

Zeptejte se na předběžnou cenu celé zakázky. Každý profesionál dokáže předem odhadnout, kolik času přibližně vaší zakázkou stráví. Není výjimkou, že vás onen borec za dva tisíce na hodinu vyjde ve výsledku stejně draho, jako jeho levnější kolega, kterému totéž zabere 5x více času. 

O autorce: 

Jmenuji se Markéta Mazancová a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu!

DALŠÍ ČLÁNKY

Na blogu copywriterky Markéty Mazancové

Na tenhle experiment jsem narazila zcela náhodou. Je tomu již několik let, co Rob Walker a Joshua Glen spustili web SignificantObjects.com, na kterém se pustili do vlastního výzkumu. V něm potvrdili, že síla příběhů neboli storytelling dokáže hotové zázraky. Zboží či službu, kterým dali příběh, nakonec prodali až 28x dráž, než kdyby příběh neměly.