Jak napsat článek, aby ho někdo četl?

18.05.2020

Na čtení nudného článku se každý vykašle. Nikdo také není zvědavý na okázalou estrádu autorovy znalosti cizích slov. Prostě to napište tak, jak mluvíte. K tomu už stačí přidat jen správnou strukturu a formát a čtivý článek je (možná) na světě! 

Jak napsat článek
Jak napsat článek

Začnu tak trochu příběhem. Když jsem s psaním začínala, zavolala mi kamarádka, zda bych si nechtěla zkusit napsat článek pro týdeník EURO. Termín- do dalšího dne. I když jsem si moc nevěřila, chytla jsem příležitost za pačesy. Článek na dvoustranu vyšel, a pokud ho někdo nestáhl, visí na internetu dodnes.

Pravděpodobně bych se ztratila v záplavě rad a pouček, jak napsat článek, kdyby mi tehdy ona kamarádka neporadila to NEJGENIÁLNĚJŠÍ, co mohla:

"Hlavně piš tak, jako bys to vyprávěla někomu v obýváku. A nepoužívej trpný rod."

Podle této strategie pracuji dodnes.

I když to zní pohádkově snadně (a vlastně i je!), bez pár znalostí o struktuře a formátu se neobejdete.

Struktura a formát článku

K čemu je krásně napsaný text, pokud mu chybí nadpis a perex? A k čemu text plný ladných básnických obratů, když ho nikdo nenajde a nikdo mu nerozumí?

Do článku vložte nutné funkční prvky. Těmi jsou:

  • nadpis,
  • perex.
  • členění článku na odstavce s podnadpisy,
  • tučně označené důležité části,
  • klíčová slova,
  • prolinkování.

V samotném textu se snažte nahradit cizí slova českými výrazy. Pište co nejjednodušeji. Vyhněte se dlouhým krkolomným větám. Na lidský mozek dobře působí střídání krátkých a delších vět.

Nadpis

Titulek má tu moc už předem rozhodnout o osudu celého článku. Básnické a abstraktní pojmy nahraďte tím, co věcně shrne obsah článku. Vyvolejte v čtenáři zvědavost a emoce. Slibte mu, že v článku vyřeší svůj problém. Varujte ho před nebezpečím. Lidský mozek je velmi citlivý k vnímání nebezpečí, a proto ho každá zmínka o potenciální hrozbě přitahuje jako magnet.

TIP: Projděte si bulvár. Nadpisy v něm srší emocemi. Proto ho čte tak mnoho lidí (i když každý tvrdí, že to nedělá).

Perex

První úvodní odstavec. Já osobně ho píšu až nakonec. Jedná se v podstatě o reklamu, která zve k dalšímu čtení. Shrňte v něm hlavní body článku nebo nastiňte, čím se článek zabývá.

Čtenář si článek nejprve prohlédne. Až pak čte.

Proto mu dejte přehlednou strukturu!

Podnadpisy, odrážky a tučná slova čtenáři pomohou rozhodnout se, zda bude pokračovat ve čtení.

Každý odstavec či několik kratších odstavců opatřete vlastními nadpisy. Ty nezapomeňte formátovat jako podnadpis stylem H2.

Ke zpřehlednění textu přispívá také používání odrážek a tučně zvýrazněných slov. V takto strukturovaném článku se čtenář zorientuje během pár vteřin.

Obrázek

Nepovinný, ale velmi účinný prvek.

Klíčová slova

Ideálně by se hustota klíčových slov v článku měla pohybovat v rozmezí 1-6 %[1]. Toto číslo je pouze orientační. Příliš časté opakování klíčových slov může zhoršit zobrazování článku ve výsledcích vyhledávání a působit nepřirozeně.

Klíčová slova je vhodné zvýraznit tučným písmem.

Prolinkování

Odkazy v daném článku mohou vést i na jinou část téhož webu. Pozor ale, abyste to s množstvím odkazů nepřehnali a článek nevypadal jako snůška odkazů.

Víte, na koho článek cílí?

Ještě než se pustíte do psaní, ujasněte si, pro koho píšete.Od toho se odvíjí další vývoj textu. Odlehčenou formu zvolíte, pokud cílíte na teenagery. Na obtíž v takových textech nemusí být ani sem tam nějaký ten slangový výraz. Oproti tomu odborníka zaujme podrobný text plný seriózních a podložených informací.

Správná gramatika

Že sem tam nějaký překlep nevadí, je do určité míry pravda. Pokud se však nejedná o nestoudnou hrubici hned v nadpise. Každopádně, zatímco čtenáři z řad těch shovívavějších vám sem tam nějaký překlep odpustí, rejpalové si nenechají utéct žádnou příležitost, aby vás v komentáři poslali zpátky do školy.

Autorská slepota je zákeřná věc. Mně osobně pomáhá přečíst si článek následují den. Navíc spolupracuji s korektorkou, která odhalí každé mé zaváhání.

Na závěr přidejte výzvu k akci

Popostrčte nerozhodné zákazníky. Pod článek umístěte tlačítko "číst dále", "chci jet na dovolenou", "registrovat se" "poptat službu" aj. Názory na znění těch pár slov, co se na tlačítka vejdou, se liší. Zatímco někteří propagují ich formu "chci koupit", jiní radí použít rozkaz "kupte teď" nebo infinitiv "koupit". Toto téma by vyšlo na samostatný článek.

Závěr

Nejlepším tvůrcem obsahu webu je vždy podnikatel sám. Nikdo totiž o jeho práci a firmě neví tolik, co on. Ne každý ale dostal do vínku schopnost napsat skvělý text. A ne každý má čas se zabývat dotahováním svých textů k dokonalosti. Proto existuje copyediting. Zkrátka sepište své vědomosti a předejte je profesionálovi, aby text doladil.


[1] DOMES, Martin. SEO: jednoduše. Brno: Computer Press, 2011. Naučte se za víkend (Computer Press). ISBN 978-80-251-3456-6.

O autorce:

Jmenuji se Markéta Mazancová a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu!

DALŠÍ ČLÁNKY

Na blogu copywriterky Markéty Mazancové

Nejprve si trochu načechrám peří. Samozřejmě to své. Nedávno jsem se nachomýtla u výběrového řízení do jedné velké marketingové agentury. Jedním z úkolů bylo napsat esej na téma: "Jaký největší problém jsi v životě řešil/a?" Do oné agentury mě sice přijali, ale já jsem nebyla ochotná sedět v kanceláři. A tak jsme se v dobrém opět rozloučili. No...

"Marketing ze staré školy je založený na přesvědčování, zatímco nový marketing vychází z pozvání." - Chris Guillebeau 1978

"Marketing ze staré školy je založený na přesvědčování, zatímco nový marketing vychází z pozvání." - Chris Guillebeau 1978