Mazané výlety - blog
Pro zobrazení veškeré mé další tvorby se vás dovolím přesměrovat sem:
Na čtení nudného článku se každý vykašle. Nikdo také není zvědavý na okázalou estrádu autorovy znalosti cizích slov. Prostě to napište tak, jak mluvíte. K tomu už stačí přidat jen správnou strukturu a formát a čtivý článek je (možná) na světě!
Začnu tak trochu příběhem. Když jsem s psaním začínala, zavolala mi kamarádka, zda
bych si nechtěla zkusit napsat článek pro týdeník EURO. Termín- do dalšího dne.
I když jsem si moc nevěřila, chytla jsem příležitost za pačesy. Článek na dvoustranu vyšel, a pokud ho někdo
nestáhl, visí na internetu dodnes.
Pravděpodobně bych se ztratila v záplavě rad a pouček, jak napsat článek, kdyby mi tehdy ona kamarádka neporadila to NEJGENIÁLNĚJŠÍ, co mohla:
"Hlavně piš tak, jako bys to vyprávěla někomu v obýváku. A nepoužívej trpný rod."
Podle této strategie pracuji dodnes.
I když to zní pohádkově snadně (a vlastně i je!), bez pár znalostí o struktuře a formátu se neobejdete.
K čemu je krásně napsaný text, pokud mu chybí nadpis a perex? A k čemu text plný ladných básnických obratů, když ho nikdo nenajde a nikdo mu nerozumí?
Do článku vložte nutné funkční prvky. Těmi jsou:
V samotném textu se snažte nahradit cizí slova českými výrazy. Pište co nejjednodušeji. Vyhněte se dlouhým krkolomným větám. Na lidský mozek dobře působí střídání krátkých a delších vět.
Titulek má tu moc už předem rozhodnout o osudu celého článku. Básnické a abstraktní pojmy nahraďte tím, co věcně shrne obsah článku. Vyvolejte v čtenáři zvědavost a emoce. Slibte mu, že v článku vyřeší svůj problém. Varujte ho před nebezpečím. Lidský mozek je velmi citlivý k vnímání nebezpečí, a proto ho každá zmínka o potenciální hrozbě přitahuje jako magnet.
TIP: Projděte si bulvár. Nadpisy v něm srší emocemi. Proto ho čte tak mnoho lidí (i když každý tvrdí, že to nedělá).
První úvodní odstavec. Já osobně ho píšu až nakonec. Jedná se v podstatě o reklamu, která zve k dalšímu čtení. Shrňte v něm hlavní body článku nebo nastiňte, čím se článek zabývá.
Proto mu dejte přehlednou strukturu!
Podnadpisy, odrážky a tučná slova čtenáři pomohou rozhodnout se, zda bude pokračovat ve čtení.
Každý odstavec či několik kratších odstavců opatřete vlastními nadpisy. Ty nezapomeňte formátovat jako podnadpis stylem H2.
Ke zpřehlednění textu přispívá také používání odrážek a tučně zvýrazněných slov. V takto strukturovaném článku se čtenář zorientuje během pár vteřin.
Nepovinný, ale velmi účinný prvek.
Ideálně by se hustota klíčových slov v článku měla pohybovat v rozmezí 1-6 %[1]. Toto číslo je pouze orientační. Příliš časté opakování klíčových slov může zhoršit zobrazování článku ve výsledcích vyhledávání a působit nepřirozeně.
Klíčová slova je vhodné zvýraznit tučným písmem.
Odkazy v daném článku mohou vést i na jinou část téhož webu. Pozor ale, abyste to s množstvím odkazů nepřehnali a článek nevypadal jako snůška odkazů.
Ještě než se pustíte do psaní, ujasněte si, pro koho píšete.Od toho se odvíjí další vývoj textu. Odlehčenou formu zvolíte, pokud cílíte na teenagery. Na obtíž v takových textech nemusí být ani sem tam nějaký ten slangový výraz. Oproti tomu odborníka zaujme podrobný text plný seriózních a podložených informací.
Že sem tam nějaký překlep nevadí, je do určité míry pravda. Pokud se však nejedná o nestoudnou hrubici hned v nadpise. Každopádně, zatímco čtenáři z řad těch shovívavějších vám sem tam nějaký překlep odpustí, rejpalové si nenechají utéct žádnou příležitost, aby vás v komentáři poslali zpátky do školy.
Autorská slepota je zákeřná věc. Mně osobně pomáhá přečíst si článek následují den. Navíc spolupracuji s korektorkou, která odhalí každé mé zaváhání.
Popostrčte nerozhodné zákazníky. Pod článek umístěte tlačítko "číst dále", "chci jet na dovolenou", "registrovat se" "poptat službu" aj. Názory na znění těch pár slov, co se na tlačítka vejdou, se liší. Zatímco někteří propagují ich formu "chci koupit", jiní radí použít rozkaz "kupte teď" nebo infinitiv "koupit". Toto téma by vyšlo na samostatný článek.
Nejlepším tvůrcem obsahu webu je vždy podnikatel sám. Nikdo totiž o jeho práci a firmě neví tolik, co on. Ne každý ale dostal do vínku schopnost napsat skvělý text. A ne každý má čas se zabývat dotahováním svých textů k dokonalosti. Proto existuje copyediting. Zkrátka sepište své vědomosti a předejte je profesionálovi, aby text doladil.
[1] DOMES, Martin. SEO: jednoduše. Brno: Computer Press, 2011. Naučte se za víkend (Computer Press). ISBN 978-80-251-3456-6.
O autorce:
Jmenuji se Markéta Mazancová a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu!
Pro zobrazení veškeré mé další tvorby se vás dovolím přesměrovat sem:
Tak už jsem se do natáčení podcastů (či rozhovorů - chcete-li) pustila i já:-)