Začnu tak trochu příběhem. Když jsem s psaním začínala, zavolala mi kamarádka, zda
bych si nechtěla zkusit napsat článek pro týdeník EURO. Termín- do dalšího dne.
I když jsem si moc nevěřila, chytla jsem příležitost za pačesy. Článek na dvoustranu vyšel, a pokud ho někdo
nestáhl, visí na internetu dodnes.
Pravděpodobně bych se ztratila v záplavě rad a pouček, jak napsat článek, kdyby mi tehdy
ona kamarádka neporadila to NEJGENIÁLNĚJŠÍ, co mohla:
"Hlavně piš tak, jako bys to vyprávěla někomu v obýváku.
A nepoužívej trpný rod."
Podle
této strategie pracuji dodnes.
I když to zní pohádkově snadně (a vlastně i
je!), bez pár znalostí o struktuře a formátu se neobejdete.
Struktura a formát článku
K čemu je krásně napsaný text, pokud mu chybí
nadpis a perex? A k čemu text plný ladných básnických obratů, když ho nikdo
nenajde a nikdo mu nerozumí?
Do článku vložte nutné funkční prvky. Těmi jsou:
- nadpis,
- perex.
- členění článku na odstavce s podnadpisy,
- tučně označené důležité části,
- klíčová slova,
- prolinkování.
V samotném textu se snažte nahradit cizí slova českými výrazy. Pište co
nejjednodušeji. Vyhněte se dlouhým krkolomným větám. Na lidský mozek dobře
působí střídání krátkých a delších vět.
Nadpis
Titulek má tu moc už předem rozhodnout o osudu celého článku. Básnické a abstraktní
pojmy nahraďte tím, co věcně shrne obsah
článku. Vyvolejte v čtenáři zvědavost a emoce. Slibte mu, že v článku
vyřeší svůj problém. Varujte ho před nebezpečím.
Lidský mozek je velmi citlivý k vnímání nebezpečí, a proto ho každá zmínka o
potenciální hrozbě přitahuje jako magnet.
TIP: Projděte si bulvár. Nadpisy v něm srší emocemi. Proto ho čte tak mnoho
lidí (i když každý tvrdí, že to nedělá).
Perex
První
úvodní odstavec. Já osobně ho píšu až nakonec.
Jedná se v podstatě o reklamu, která zve k dalšímu čtení. Shrňte v něm hlavní body článku nebo nastiňte, čím se článek zabývá.
Čtenář si článek nejprve
prohlédne. Až pak čte.
Proto mu dejte přehlednou strukturu!
Podnadpisy, odrážky a tučná slova čtenáři
pomohou rozhodnout se, zda bude pokračovat ve čtení.
Každý odstavec či několik kratších odstavců
opatřete vlastními nadpisy. Ty nezapomeňte formátovat jako podnadpis stylem H2.
Ke zpřehlednění textu přispívá také používání odrážek a tučně zvýrazněných slov. V
takto strukturovaném článku se čtenář zorientuje během pár vteřin.
Obrázek
Nepovinný, ale velmi účinný prvek.
Klíčová slova
Ideálně by se hustota klíčových slov v článku měla pohybovat v rozmezí 1-6 %[1].
Toto číslo je pouze orientační. Příliš časté opakování klíčových slov může
zhoršit zobrazování článku ve výsledcích vyhledávání a působit nepřirozeně.
Klíčová slova je vhodné zvýraznit tučným
písmem.
Prolinkování
Odkazy v daném článku mohou vést i na jinou
část téhož webu. Pozor ale, abyste to s množstvím odkazů nepřehnali a článek
nevypadal jako snůška odkazů.
Víte, na koho článek cílí?
Ještě než se pustíte do psaní, ujasněte si, pro
koho píšete.Od toho se
odvíjí další vývoj textu. Odlehčenou formu zvolíte, pokud cílíte na teenagery.
Na obtíž v takových textech nemusí být ani sem tam nějaký ten slangový výraz.
Oproti tomu odborníka zaujme podrobný text plný seriózních a podložených
informací.
Správná gramatika
Že sem tam nějaký překlep nevadí, je do určité
míry pravda. Pokud se však nejedná o nestoudnou hrubici hned v nadpise.
Každopádně, zatímco čtenáři z řad těch shovívavějších vám sem tam nějaký překlep odpustí, rejpalové si
nenechají utéct žádnou příležitost, aby vás v komentáři poslali zpátky do školy.
Autorská slepota je zákeřná věc.
Mně osobně pomáhá přečíst si článek následují den. Navíc spolupracuji s
korektorkou, která odhalí každé mé zaváhání.
Na závěr přidejte výzvu k akci
Popostrčte nerozhodné zákazníky. Pod článek
umístěte tlačítko "číst dále", "chci
jet na dovolenou", "registrovat se" "poptat službu" aj.
Názory na znění těch pár slov, co se na tlačítka vejdou, se liší. Zatímco někteří propagují ich formu "chci
koupit", jiní radí použít rozkaz "kupte teď" nebo infinitiv "koupit". Toto téma
by vyšlo na samostatný článek.
Závěr
Nejlepším tvůrcem obsahu webu je vždy podnikatel sám. Nikdo totiž o jeho
práci a firmě neví tolik, co on. Ne každý ale dostal do vínku schopnost napsat
skvělý text. A ne každý má čas se zabývat
dotahováním svých textů k dokonalosti. Proto
existuje copyediting. Zkrátka
sepište své vědomosti a předejte je profesionálovi, aby text doladil.
[1] DOMES, Martin. SEO:
jednoduše. Brno: Computer Press, 2011. Naučte se za víkend (Computer
Press). ISBN 978-80-251-3456-6.