Neuvěříte! Posbírali veteš, napsali k ní příběh, a zvedli tak její cenu 28krát

16.01.2021

Na tenhle experiment jsem narazila zcela náhodou. Je tomu již několik let, co Rob Walker a Joshua Glen spustili web SignificantObjects.com, na kterém se pustili do vlastního výzkumu. V něm potvrdili, že síla příběhů neboli storytelling dokáže hotové zázraky. Zboží či službu, kterým dali příběh, nakonec prodali až 28x dráž, než kdyby příběh neměly.

Síla příběhu
Síla příběhu

Jak experiment probíhal

Výzkum si kladl za cíl provést experiment o fungování nákupního chování a zjistit, na kolik příběhy zvyšují hodnotu zboží.

Výzkumníci Walker a Glen začali tím, že posbírali "veteš" z druhé ruky, která neměla hodnotu více než několik málo centů, nebo ji nikdo dokonce nechtěl ani zadarmo. Následně si ke každému předmětu nechali vytvořit příběh a pustili se do prodeje tohoto "harampádí" na eBay.

Výsledek byl úžasný!

Věci, které výzkumníci nakoupili za $128 se nakonec prodaly za neuvěřitelných $3,612. A to jen proto, že dostaly příběh.

Výsledek výzkumu prokázal, že příběh zvyšuje hodnotu věcí 28krát.

Výzkumníci Rob a Joshua shrnuli zjištění: "Příběhy představují silný emocionální nástroj, který ovlivňuje subjektivní hodnotu předmětu. Tu je však možné objektivně změřit."

Vědecké vysvětlení, proč mají příběhy v marketingu takovou sílu

  • Nervové přenosy - příběh umí aktivovat tu část mozku, v které si posluchač přeměňuje příběh, jako by byl jeho vlastní.
  • Aktivace mozkové kůry - při zpracování faktů mozek zapojuje jen dvě části, při zpracování příběhů se zapojuje částí pět.
  • Dopamin - uvolní se pokaždé, když člověk prožije pozitivní emoci.

Takže je to jasné, příběh rozhodne o úspěchu.

Marketéři docilují úspěchu tehdy, když se z nich stávají novodobí vypravěči. Jejich práce mění chování nakupujících, a vyvolává tak touhu po koupi toho, co by si lidé za jiných okolností nikdy nekoupili.

Takže příběhům zdar.

A když jsme u těch příběhu, přečtěte si ten můj (životní) příběh zde: 


Kdo to tu píše:

Jmenuji se Markéta Mazancová a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu! 

Potřebujete text? Napište mi. Snažím se odpovídat obratem.