Proč investovat do PR článku
Pravidelným vydáváním kvalitních PR článků budujete vztah s veřejností. Důvodů,
proč volit tento komunikační kanál, existuje nespočet. Vydáním PR článku zejména:
- budujete brand, povědomí o značce,
- připomínáte lidem, že vaše firma
existuje a vyvíjí se,
- prezentujete světu svůj příběh,
- získáváte obsah pro sociální sítě,
- vyzýváte čtenáře k akci - k registraci, nákupu
zboží, poptávce služby aj.,
- informujete o konání akce,
- přivádíte lidi na svůj web,
- získáváte důvěryhodnost,
- budujete si historii na internetu (články
často zůstávání uložené v chřtánu internetu navždy),
- aj.
Kdy je vhodné vydat PR článek
Kdykoliv.
Vydání PR článku je výsadou dlouhodobého budování
brandu. To ovšem neznamená, že v něm čtenáře nemůžete informovat o novinkách.
Co do PR článku napsat
Divili byste se, jak moc lidí poptává PR
článek bez dalšího upřesnění. Pošlou email s prosbou o jeho sepsání, ale už
vůbec neví, co do něho uvést.
Hlavním obsahem PR článku nejčastěji bývá:
- představení společnosti - budování brandu,
značky,
- představení konkrétního produktu
či služby,
- představení novinky uváděné na trh,
- informace o konání akce,
- prezentace vlastních výhod před konkurencí (např.
jsme jediné pekařství otevřené nonstop),
- informace, která klientovi pomůže vyřešit problém (např. jak správně ostříhat ovocné stromky) aj.
Dále by článek měl obsahovat:
- krátké představení společnosti - můžete jej
umístit do boxu pod či vedle článku,
- kontaktní informace (web firmy, telefon, email
aj.) - ty taktéž umístěte mimo hlavní text.
Ujasněte si, jaká cílová skupina bude
článek číst.
Skvělý PR článek je k nerozeznání
od nereklamního
Čtenáři reklamní
články automaticky přeskakují. Proto se svůj PR článek snažte koncipovat
tak, aby se tvářil jako normální
běžné sdělení.
Vyhněte se všem "reklamním slovům", které
čtenářův mozek automaticky varují: "Bacha, tady se mi snaží někdo něco prodat."
Tehdy čtenář znechuceně a rychle odvrací svoji pozornost jinam. Nahraďte slova
jako "bezkonkurenční", "nejlepší",
"nejlevnější", "úžasný". Vynechejte slovní spojení jako "lepší než jste
čekali", "tohle musíte mít" aj.
Na místo vychvalování úžasnosti svých produktů
a služeb nabijte článek informacemi. Každá věta musí dávat smysl. Čtenář touží číst to, co je přínosné,
zajímavé a čtivé.
Obecně se držte všech zásad pro sepsání dobrého článku.
Kvalitní obsah PR článku vs. SEO
slátanina
Trend, kdy se psaly texty jen kvůli optimalizaci (SEO) s tím, že se předem neočekávalo, že by
je někdo četl, dávno minuly. Dodnes se na internetu běžně setkáte s pomníčky po
takových dobách. Pro bližší představu, jednalo se o texty, které vypadaly jako napsané od stroje a následovalo v
nich jedno klíčové slovo za druhým.
I v kvalitním PR článku se pracuje s klíčovými slovy. Musí být do
textu přirozeně zakomponována a nesmí se opakovat příliš často.
PR článek v tištěných médiích
PR články naleznete všude: v tištěných i online médiích. Oboje má své pro a proti.
Tištěná
média často mívají
vlastní copywritery (resp. redaktory), kteří se s klienty osobně setkají
(případně vše proberou po telefonu). Jejich práce se často zahrnuje do ceny
samotné inzerce. Navíc, články z tištěného offline světa se mnohdy nějaký čas
po vydání tiskoviny (magazínu, novin, aj.)
přesouvají do online světa. Zde mohou zůstat navždy.
TIP: Postup zveřejňování PR článků tištěnými médii se liší. Doporučuji
zajímat se o to, zda váš článek vyjde někde jednorázově v novinách, nebo
zůstane v databázi internetu k dispozici navždy.
PR články v tištěných médiích bývají v
porovnání s jejich digitálními kolegy podstatně dražší.
Online PR článek
Některé servery mívají vlastní copywritery (někdy bývají zahrnuti v ceně inzerce),
jindy si článek musíte sami dodat.
Píšete-li si článek sami (či si najmete
vlastního copywritera), obvykle musíte
respektovat pravidla serveru. Některé portály vám například nezveřejní
článek s otazníkem v nadpisu. Často bývá také pevně ohraničen počet znaků, do
kterého se musíte vejít.
Cena PR článku
Je to, jako když si jdete koupit triko. Můžete
ho v second handu pořídit za desetikorunu. Za originál Versace či Gucci oproti
tomu zaplatíte i několik tisíc. Stejně tak se to má i s tištěnými a online médii. Každé
má svůj ceník, který navíc v případě potřeby upravuje dle aktuální situace.
TIP: Počkejte si na last moment v tištěných médiích. Navažte vztahy s jejich
prodejci reklamy a požádejte je, aby vám dali vědět, pokud jim zbyde prázdné
místo těsně před uzávěrkou. Pokud budete mít připravený
obsah, možná se vám podaří získat inzertní místo pro PR článek za podstatně
nižší cenu.
Pracujte s článkem i po
zveřejnění
Odkaz na článek umístěte na vlastní web. Zveřejněte ho na sociálních sítích.