Správa a komunikace na sociálních sítích: ať se o ty vaše starají jiní

18.05.2020

Sociální sítě se v marketingu těší velké popularitě. Dovolují rychle reagovat na změny, prezentovat novinky z minuty na minutu, zveřejňovat akční nabídky, propagovat značku, služby i produkty. Forma propagace přes sociální sítě je navíc poměrně levná. Co ale dělat, když na ni nemáte čas?

Mezi nejpoužívanější sítě u nás patří: Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn a Pinterest.

Zatím samé klady. Našel by se i nějaký mínus? Je to jako s ohněm: i sociální sítě sehrávají svoji úlohu dobrého sluhy, ale špatného pána. Snadno vás na nich totiž někdo pomluví nebo zveřejní negativní referenci. A jak je známo, negativní pověst se šíří asi tak milionkrát rychleji, než ta pozitivní.

O to víc je potřeba sociální sítě nepodceňovat. Pokud nemáte chuť a čas se do jejich správy pouštět, najměte si profesionála. Jedná se sice o výdaj navíc, efekt a vliv na růst tržeb však může být nedozírný!

Co pro vás profesionál udělá?

V kostce. Profík za vás:

  • nastaví dlouhodobou strategii,
  • vytvoří a realizuje komunikační plán,
  • navrhne grafické prvky, které by měly jednotlivé příspěvky pojit,
  • vytváří a publikuje samotné příspěvky včetně fotografií a videí,
  • vytváří kreativní koncepty kampaní,
  • sjednocuje a optimalizuje kampaně na různých sociálních sítích,
  • neustále vyhodnocuje, co funguje, a podává firmě reporty.

Kam vedou vaše kroky?

Vždy si musíte stanovit jasný a hlavně měřitelný cíl.

Rozdíl mezi špatně a dobře nastavenými cíly ukážu na příkladu:

Špatně nastavený cíl: "Do konce roku chceme vložit na náš profil co nejvíce příspěvků."

Správně nastavený cíl: "Do konce roku chceme na Facebook vložit minimálně 20 příspěvků."

Špatně nastavený cíl: "Chceme získat více fanoušků na sociálních sítích."

Správně nastavený cíl: "Do 20. června chceme získat alespoň 1000 sledujících na Facebooku."

Postup pro správu sociálních sítí

Dobře. Cíl byste měli. A teď postup, jak cílů dosáhnout. Abyste došli k nějakému cíli, vždy musíte v ruce držet obraznou mapu. Jinak se ztratíte.

Zjednodušeně řečeno (v praxi by byl návrh strategie obsáhlejší) postup cesty k dosažení cílů může vypadat takto:

  • na Facebook dát 2 příspěvky týdně, na Instagram 1 příspěvek týdně, na LinkedIn 1 příspěvek za 14 dní, na Youtube 1 video za měsíc,
  • obsah příspěvků se bude střídat: příspěvek s informační hodnotou, s humorným podtextem, prodejní příspěvek, příspěvek nahlížející do zákulisí firmy, aj.
  • alespoň 50 % příspěvků bývá připraveno minimálně s 14-denním předstihem, abyste stihli reagovat na dění v roce (Vánoce, Velikonoce aj.). Ostatní příspěvky se vytvářejí před zveřejněním, aby odrážely aktuální situaci.

Jak poznáte, že vám sociální sítě dobře slouží?

Profesionál vám dodá ucelené reporty. U nich vyčtete zejména:

  • kolik lidí vidělo vaše příspěvky,
  • jak na ně reagovali (např. kolik lidí označilo příspěvek pomocí "like"),
  • zda uživatelé připsali k příspěvkům nějaké komentáře,
  • zda se příspěvek virálně sdílel,
  • kolik peněz se investovalo do propagace příspěvku,
  • který příspěvek úspěšný a který nikoliv aj.

Tyto reporty můžete porovnat s růstem svých tržeb nebo získáním nových zákazníků. Snadno tak zjistíte, zda se vám investice do sociálních sítí vyplácí. 

O autorce: 

Jmenuji se Markéta Mazancová a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu!

DALŠÍ ČLÁNKY

Na blogu copywriterky Markéty Mazancové

Na tenhle experiment jsem narazila zcela náhodou. Je tomu již několik let, co Rob Walker a Joshua Glen spustili web SignificantObjects.com, na kterém se pustili do vlastního výzkumu. V něm potvrdili, že síla příběhů neboli storytelling dokáže hotové zázraky. Zboží či službu, kterým dali příběh, nakonec prodali až 28x dráž, než kdyby příběh neměly.

Nejprve si trochu načechrám peří. Samozřejmě to své. Nedávno jsem se nachomýtla u výběrového řízení do jedné velké marketingové agentury. Jedním z úkolů bylo napsat esej na téma: "Jaký největší problém jsi v životě řešil/a?" Do oné agentury mě sice přijali, ale já jsem nebyla ochotná sedět v kanceláři. A tak jsme se v dobrém opět rozloučili. No...

"Marketing ze staré školy je založený na přesvědčování, zatímco nový marketing vychází z pozvání." - Chris Guillebeau 1978

"Marketing ze staré školy je založený na přesvědčování, zatímco nový marketing vychází z pozvání." - Chris Guillebeau 1978