Mezi nejpoužívanější sítě u nás patří: Facebook,
Instagram, Youtube, LinkedIn a Pinterest.
Zatím samé klady. Našel by se i nějaký mínus?
Je to jako s ohněm: i sociální sítě sehrávají svoji úlohu dobrého sluhy,
ale špatného pána. Snadno vás na nich totiž někdo pomluví nebo zveřejní
negativní referenci. A jak je známo, negativní pověst se šíří asi tak milionkrát
rychleji, než ta pozitivní.
O to víc je potřeba sociální sítě
nepodceňovat. Pokud nemáte chuť a čas se do jejich správy pouštět, najměte si
profesionála. Jedná se sice o
výdaj navíc, efekt a vliv na růst tržeb
však může být nedozírný!
Co pro vás profesionál udělá?
V kostce. Profík za vás:
- nastaví dlouhodobou strategii,
- vytvoří a realizuje komunikační
plán,
- navrhne grafické prvky, které by
měly jednotlivé příspěvky pojit,
- vytváří a publikuje samotné příspěvky včetně fotografií a videí,
- vytváří kreativní koncepty
kampaní,
- sjednocuje a optimalizuje kampaně
na různých sociálních sítích,
- neustále vyhodnocuje, co funguje, a podává firmě reporty.
Kam vedou vaše kroky?
Vždy si musíte stanovit jasný a hlavně
měřitelný cíl.
Rozdíl mezi špatně a dobře nastavenými cíly ukážu na příkladu:
Špatně
nastavený cíl: "Do
konce roku chceme vložit na náš profil co nejvíce příspěvků."
Správně nastavený cíl: "Do konce roku chceme na Facebook vložit
minimálně 20 příspěvků."
Špatně
nastavený cíl: "Chceme
získat více fanoušků na sociálních sítích."
Správně nastavený cíl: "Do 20. června chceme získat alespoň 1000 sledujících na Facebooku."
Postup pro správu sociálních sítí
Dobře. Cíl byste měli. A teď postup, jak cílů dosáhnout. Abyste
došli k nějakému cíli, vždy musíte v ruce držet obraznou mapu. Jinak se
ztratíte.
Zjednodušeně řečeno (v praxi by byl návrh
strategie obsáhlejší) postup cesty k dosažení cílů může vypadat takto:
- na Facebook dát 2 příspěvky týdně,
na Instagram 1 příspěvek týdně, na
LinkedIn 1 příspěvek za 14 dní, na Youtube 1 video za měsíc,
- obsah příspěvků se bude střídat:
příspěvek s informační hodnotou, s humorným podtextem, prodejní příspěvek,
příspěvek nahlížející do zákulisí firmy, aj.
- alespoň 50 % příspěvků bývá
připraveno minimálně s 14-denním předstihem, abyste stihli reagovat na dění v
roce (Vánoce, Velikonoce aj.). Ostatní příspěvky se vytvářejí před zveřejněním,
aby odrážely aktuální situaci.
Jak poznáte, že vám sociální sítě
dobře slouží?
Profesionál vám dodá ucelené reporty. U nich vyčtete
zejména:
- kolik lidí vidělo vaše příspěvky,
- jak na ně reagovali (např. kolik
lidí označilo příspěvek pomocí "like"),
- zda uživatelé připsali k
příspěvkům nějaké komentáře,
- zda se příspěvek virálně sdílel,
- kolik peněz se investovalo do
propagace příspěvku,
- který příspěvek úspěšný a který
nikoliv aj.