Správa a komunikace na sociálních sítích: ať se o ty vaše starají jiní

18.05.2020

Sociální sítě se v marketingu těší velké popularitě. Dovolují rychle reagovat na změny, prezentovat novinky z minuty na minutu, zveřejňovat akční nabídky, propagovat značku, služby i produkty. Forma propagace přes sociální sítě je navíc poměrně levná. Co ale dělat, když na ni nemáte čas?

Mezi nejpoužívanější sítě u nás patří: Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn a Pinterest.

Zatím samé klady. Našel by se i nějaký mínus? Je to jako s ohněm: i sociální sítě sehrávají svoji úlohu dobrého sluhy, ale špatného pána. Snadno vás na nich totiž někdo pomluví nebo zveřejní negativní referenci. A jak je známo, negativní pověst se šíří asi tak milionkrát rychleji, než ta pozitivní.

O to víc je potřeba sociální sítě nepodceňovat. Pokud nemáte chuť a čas se do jejich správy pouštět, najměte si profesionála. Jedná se sice o výdaj navíc, efekt a vliv na růst tržeb však může být nedozírný!

Co pro vás profesionál udělá?

V kostce. Profík za vás:

  • nastaví dlouhodobou strategii,
  • vytvoří a realizuje komunikační plán,
  • navrhne grafické prvky, které by měly jednotlivé příspěvky pojit,
  • vytváří a publikuje samotné příspěvky včetně fotografií a videí,
  • vytváří kreativní koncepty kampaní,
  • sjednocuje a optimalizuje kampaně na různých sociálních sítích,
  • neustále vyhodnocuje, co funguje, a podává firmě reporty.

Kam vedou vaše kroky?

Vždy si musíte stanovit jasný a hlavně měřitelný cíl.

Rozdíl mezi špatně a dobře nastavenými cíly ukážu na příkladu:

Špatně nastavený cíl: "Do konce roku chceme vložit na náš profil co nejvíce příspěvků."

Správně nastavený cíl: "Do konce roku chceme na Facebook vložit minimálně 20 příspěvků."

Špatně nastavený cíl: "Chceme získat více fanoušků na sociálních sítích."

Správně nastavený cíl: "Do 20. června chceme získat alespoň 1000 sledujících na Facebooku."

Postup pro správu sociálních sítí

Dobře. Cíl byste měli. A teď postup, jak cílů dosáhnout. Abyste došli k nějakému cíli, vždy musíte v ruce držet obraznou mapu. Jinak se ztratíte.

Zjednodušeně řečeno (v praxi by byl návrh strategie obsáhlejší) postup cesty k dosažení cílů může vypadat takto:

  • na Facebook dát 2 příspěvky týdně, na Instagram 1 příspěvek týdně, na LinkedIn 1 příspěvek za 14 dní, na Youtube 1 video za měsíc,
  • obsah příspěvků se bude střídat: příspěvek s informační hodnotou, s humorným podtextem, prodejní příspěvek, příspěvek nahlížející do zákulisí firmy, aj.
  • alespoň 50 % příspěvků bývá připraveno minimálně s 14-denním předstihem, abyste stihli reagovat na dění v roce (Vánoce, Velikonoce aj.). Ostatní příspěvky se vytvářejí před zveřejněním, aby odrážely aktuální situaci.

Jak poznáte, že vám sociální sítě dobře slouží?

Profesionál vám dodá ucelené reporty. U nich vyčtete zejména:

  • kolik lidí vidělo vaše příspěvky,
  • jak na ně reagovali (např. kolik lidí označilo příspěvek pomocí "like"),
  • zda uživatelé připsali k příspěvkům nějaké komentáře,
  • zda se příspěvek virálně sdílel,
  • kolik peněz se investovalo do propagace příspěvku,
  • který příspěvek úspěšný a který nikoliv aj.

Tyto reporty můžete porovnat s růstem svých tržeb nebo získáním nových zákazníků. Snadno tak zjistíte, zda se vám investice do sociálních sítí vyplácí. 

O autorce: 

Jmenuji se Markéta Mazancová a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu!

DALŠÍ ČLÁNKY

Na blogu copywriterky Markéty Mazancové

Nejprve si trochu načechrám peří. Samozřejmě to své. Nedávno jsem se nachomýtla u výběrového řízení do jedné velké marketingové agentury. Jedním z úkolů bylo napsat esej na téma: "Jaký největší problém jsi v životě řešil/a?" Do oné agentury mě sice přijali, ale já jsem nebyla ochotná sedět v kanceláři. A tak jsme se v dobrém opět rozloučili. No...

"Marketing ze staré školy je založený na přesvědčování, zatímco nový marketing vychází z pozvání." - Chris Guillebeau 1978

"Marketing ze staré školy je založený na přesvědčování, zatímco nový marketing vychází z pozvání." - Chris Guillebeau 1978

Laicky bych pojem obsahová strategie vysvětlila jako "co, kdy, kde a jak zveřejnit". Tvoří základ obsahového marketingu a pomáhá nakopnout stávající podnikání i rozjet startup. Pomocí obsahu si získáváte nové zákazníky a budujete s nimi dlouhodobý vztah. Upřímně, neznám nikoho, komu by se investice do obsahu nevrátila.