Průvodce PR články: co, kdy, kde, jak, za kolik a proč vydávat?

24.05.2020

Vydání PR článku stojí čas a peníze. Velkou chybu uděláte, pokud k nim přistoupíte jen jako k reklamním textům. V následujícím článku prozradím, co dělat, abyste z nich vytěžili maximum.

Co je to PR článek

PR znamená "public relations", což lze volně přeložíte jako "vztahy s veřejností". PR článek představuje publicistický útvar, jehož úkolem je zapůsobit na čtenáře a přimět ho k akci.

Za vydání PR článku se většinou platí. O jeho obsahu rozhodujete sami.

Co je to PR článek
Co je to PR článek


Proč investovat do PR článku

Pravidelným vydáváním kvalitních PR článků budujete vztah s veřejností. Důvodů, proč volit tento komunikační kanál, existuje nespočet. Vydáním PR článku zejména:

  • budujete brand, povědomí o značce,
  • připomínáte lidem, že vaše firma existuje a vyvíjí se,
  • prezentujete světu svůj příběh,
  • získáváte obsah pro sociální sítě,
  • vyzýváte čtenáře k akci - k registraci, nákupu zboží, poptávce služby aj.,
  • informujete o konání akce,
  • přivádíte lidi na svůj web,
  • získáváte důvěryhodnost,
  • budujete si historii na internetu (články často zůstávání uložené v chřtánu internetu navždy),
  • aj.

Kdy je vhodné vydat PR článek

Kdykoliv. Vydání PR článku je výsadou dlouhodobého budování brandu. To ovšem neznamená, že v něm čtenáře nemůžete informovat o novinkách.

Co do PR článku napsat

Divili byste se, jak moc lidí poptává PR článek bez dalšího upřesnění. Pošlou email s prosbou o jeho sepsání, ale už vůbec neví, co do něho uvést.

Hlavním obsahem PR článku nejčastěji bývá:

  • představení společnosti - budování brandu, značky,
  • představení konkrétního produktu či služby,
  • představení novinky uváděné na trh,
  • informace o konání akce,
  • prezentace vlastních výhod před konkurencí (např. jsme jediné pekařství otevřené nonstop),
  • informace, která klientovi pomůže vyřešit problém (např. jak správně ostříhat ovocné stromky) aj.

Dále by článek měl obsahovat:

  • krátké představení společnosti - můžete jej umístit do boxu pod či vedle článku,
  • kontaktní informace (web firmy, telefon, email aj.) - ty taktéž umístěte mimo hlavní text.

Ujasněte si, jaká cílová skupina bude článek číst.

Skvělý PR článek je k nerozeznání od nereklamního

Čtenáři reklamní články automaticky přeskakují. Proto se svůj PR článek snažte koncipovat tak, aby se tvářil jako normální běžné sdělení.

Vyhněte se všem "reklamním slovům", které čtenářův mozek automaticky varují: "Bacha, tady se mi snaží někdo něco prodat." Tehdy čtenář znechuceně a rychle odvrací svoji pozornost jinam. Nahraďte slova jako "bezkonkurenční", "nejlepší", "nejlevnější", "úžasný". Vynechejte slovní spojení jako "lepší než jste čekali", "tohle musíte mít" aj.

Na místo vychvalování úžasnosti svých produktů a služeb nabijte článek informacemi. Každá věta musí dávat smysl. Čtenář touží číst to, co je přínosné, zajímavé a čtivé.

Obecně se držte všech zásad pro sepsání dobrého článku.

Kvalitní obsah PR článku vs. SEO slátanina

Trend, kdy se psaly texty jen kvůli optimalizaci (SEO) s tím, že se předem neočekávalo, že by je někdo četl, dávno minuly. Dodnes se na internetu běžně setkáte s pomníčky po takových dobách. Pro bližší představu, jednalo se o texty, které vypadaly jako napsané od stroje a následovalo v nich jedno klíčové slovo za druhým.

I v kvalitním PR článku se pracuje s klíčovými slovy. Musí být do textu přirozeně zakomponována a nesmí se opakovat příliš často.

PR článek v tištěných médiích

PR články naleznete všude: v tištěných i online médiích. Oboje má své pro a proti.

Tištěná média často mívají vlastní copywritery (resp. redaktory), kteří se s klienty osobně setkají (případně vše proberou po telefonu). Jejich práce se často zahrnuje do ceny samotné inzerce. Navíc, články z tištěného offline světa se mnohdy nějaký čas po vydání tiskoviny (magazínu, novin, aj.) přesouvají do online světa. Zde mohou zůstat navždy.

TIP: Postup zveřejňování PR článků tištěnými médii se liší. Doporučuji zajímat se o to, zda váš článek vyjde někde jednorázově v novinách, nebo zůstane v databázi internetu k dispozici navždy.

PR články v tištěných médiích bývají v porovnání s jejich digitálními kolegy podstatně dražší.

Online PR článek

Některé servery mívají vlastní copywritery (někdy bývají zahrnuti v ceně inzerce), jindy si článek musíte sami dodat.

Píšete-li si článek sami (či si najmete vlastního copywritera), obvykle musíte respektovat pravidla serveru. Některé portály vám například nezveřejní článek s otazníkem v nadpisu. Často bývá také pevně ohraničen počet znaků, do kterého se musíte vejít.

Cena PR článku

Je to, jako když si jdete koupit triko. Můžete ho v second handu pořídit za desetikorunu. Za originál Versace či Gucci oproti tomu zaplatíte i několik tisíc. Stejně tak se to má i s tištěnými a online médii. Každé má svůj ceník, který navíc v případě potřeby upravuje dle aktuální situace.

TIP: Počkejte si na last moment v tištěných médiích. Navažte vztahy s jejich prodejci reklamy a požádejte je, aby vám dali vědět, pokud jim zbyde prázdné místo těsně před uzávěrkou. Pokud budete mít připravený obsah, možná se vám podaří získat inzertní místo pro PR článek za podstatně nižší cenu.

Pracujte s článkem i po zveřejnění

Odkaz na článek umístěte na vlastní web. Zveřejněte ho na sociálních sítích.  

O autorce:

Jmenuji se Markéta Mazancové a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu!  

DALŠÍ ČLÁNKY

Na blogu copywriterky Markéty Mazancové

Nejprve si trochu načechrám peří. Samozřejmě to své. Nedávno jsem se nachomýtla u výběrového řízení do jedné velké marketingové agentury. Jedním z úkolů bylo napsat esej na téma: "Jaký největší problém jsi v životě řešil/a?" Do oné agentury mě sice přijali, ale já jsem nebyla ochotná sedět v kanceláři. A tak jsme se v dobrém opět rozloučili. No...

"Marketing ze staré školy je založený na přesvědčování, zatímco nový marketing vychází z pozvání." - Chris Guillebeau 1978

"Marketing ze staré školy je založený na přesvědčování, zatímco nový marketing vychází z pozvání." - Chris Guillebeau 1978