Copywriter umí vytvořit:
- kreativní texty,
- obsah webových stránek,
- newsletterer,
- text v brožurách,
- reklamní texty,
- text v katalozích,
- PR články,
- popisky příspěvků na sociálních sítích,
- jingly,
- tagliny (krátký text, např. slogan),
- aj.
Cílem textu copywritera je vytvořit takový text, který by
přiměl čtenáře k akci. Respektive ke konverzním akcím, které promění čtenáře na zákazníka. Ten může
buď přímo nakoupit či poptat službu
nebo rozšířit databázi firmy.
Velká část z nich se pohybuje na volné noze, jiní upřednostňují stabilitu zaměstnání.
Pozor na záměnu
slova copywriting se slovem "copyright".
Copyright vyjadřuje výhradní právo jednotlivce nebo společnosti na reprodukci, vydávání,
prodej nebo distribuci něčí práce (např. knihy, hudby). Cílem copyrightu je
chránit takový materiál před nezákonným použitím. Majitel copyrightu označuje
materiál znakem ©.
Jaké potřebuje copywriter vzdělání?
Žádné.
Mezi úspěšnými copywritery se pohybují tací, kteří dokončili
vysokou školu s červeným diplomem, stejně tak jako ti, kteří měli problém
prolézt základní školu. Některým z nich je teprve čerstvých 18, jiní si již
užívají důchodu.
Jediné, co ke své práci copywriter potřebuje, je počítač a
připojení k internetu. Všechno ostatní se jejich prostřednictvím může naučit.
"Jestli umíte napsat
dopis kamarádovi, máte dostatečnou kvalifikaci pro práci copywritera!"
Tohle si bohužel
myslí mnoho lidí. A proto je náš trh zahlcen nejrůznějšími amatérskými
psavci. Ti si v tom lepším případě přečtou alespoň jednu knihu o copywritingu
(v tom horším ani to) a už se se prohlásí za copywritera.
Proto byste si vždy měli ověřovat kvality daného copywritera. Ale jak na to?
Jak rozpoznat dobrého copywritera od špatného?
Dobrý copywriter se věnuje psaní jako dovednostnímu řemeslu, nikoliv pouze jako náhodnému přivýdělku.
Dobrého copywritera poznáte:
Podle referencí
Dobří copywriteři bývají na své texty hrdí a rádi vás
zahrnou jejich ukázkami. Mnozí z nich prezentují ukázky prací rovnou na svém
webu.
Pozor! Z
poskytnuté reference by mělo být zřejmé, že se jedná skutečně o text daného
autora. Někteří začátečníci se mohou klidně chlubit cizím peřím a odkazovat na
texty bez uvedeného autora.
Každý nějak začínal a i z nováčka v oboru se může vyklubat
dobrý textař. Pokud vám nemůže dodat žádné ukázky svých prací, požádejte ho o
vypracování krátkého zkušebního textu.
Podle toho, zda umí
formátovat text
Z prací dobrých copywriterů by mělo být patrné, že umí:
- formátovat text (nadpisy, podnadpisy aj.). Text by
rozhodně neměl být jednolitým proudem slov,
- dát textu strukturu a logičnost,
- psát čtivě,
- správně stylizovat text,
- pracovat s klíčovými slovy.
Podle ceny
Stejně jako v jiných oborech, ani u copywritingu nemusí být
vysoká cena zárukou kvality.
Každopádně, pokud vám někdo slibuje napsání normostrany pod 200 Kč, rychle ruce pryč! Někteří
amatérští pisálci se uchylují třeba i k ceně 100 Kč za normostranu. Výsledkem
jejich práce bývá poslepovaný proud slov plný překlepů a nesrozumitelných vět.
Levný copywriter vám přinese tak maximálně posměch a 100% záruku vyhozených
peněz.