Co dělá copywriter?

24.05.2020

Copywriter píše reklamní a propagační materiály. Jeho texty poptávají firmy všech velikostí. Najímají si je také nejrůznější média, jakými je tisk, webové magazíny, rádia či televize. 

Copywriter umí vytvořit:

  • kreativní texty,
  • obsah webových stránek,
  • newsletterer,
  • text v brožurách,
  • reklamní texty,
  • text v katalozích,
  • PR články,
  • popisky příspěvků na sociálních sítích,
  • jingly,
  • tagliny (krátký text, např. slogan),
  • aj.

Cílem textu copywritera je vytvořit takový text, který by přiměl čtenáře k akci. Respektive ke konverzním akcím, které promění čtenáře na zákazníka. Ten může buď přímo nakoupit či poptat službu nebo rozšířit databázi firmy.

Velká část z nich se pohybuje na volné noze, jiní upřednostňují stabilitu zaměstnání.

Pozor na záměnu slova copywriting se slovem "copyright". Copyright vyjadřuje výhradní právo jednotlivce nebo společnosti na reprodukci, vydávání, prodej nebo distribuci něčí práce (např. knihy, hudby). Cílem copyrightu je chránit takový materiál před nezákonným použitím. Majitel copyrightu označuje materiál znakem ©.

Jaké potřebuje copywriter vzdělání?

Žádné.

Mezi úspěšnými copywritery se pohybují tací, kteří dokončili vysokou školu s červeným diplomem, stejně tak jako ti, kteří měli problém prolézt základní školu. Některým z nich je teprve čerstvých 18, jiní si již užívají důchodu.

Jediné, co ke své práci copywriter potřebuje, je počítač a připojení k internetu. Všechno ostatní se jejich prostřednictvím může naučit.

"Jestli umíte napsat dopis kamarádovi, máte dostatečnou kvalifikaci pro práci copywritera!"

Tohle si bohužel myslí mnoho lidí. A proto je náš trh zahlcen nejrůznějšími amatérskými psavci. Ti si v tom lepším případě přečtou alespoň jednu knihu o copywritingu (v tom horším ani to) a už se se prohlásí za copywritera.

Proto byste si vždy měli ověřovat kvality daného copywritera. Ale jak na to?

Jak rozpoznat dobrého copywritera od špatného?

Dobrý copywriter se věnuje psaní jako dovednostnímu řemeslu, nikoliv pouze jako náhodnému přivýdělku.

Dobrého copywritera poznáte:

Podle referencí

Dobří copywriteři bývají na své texty hrdí a rádi vás zahrnou jejich ukázkami. Mnozí z nich prezentují ukázky prací rovnou na svém webu.

Pozor! Z poskytnuté reference by mělo být zřejmé, že se jedná skutečně o text daného autora. Někteří začátečníci se mohou klidně chlubit cizím peřím a odkazovat na texty bez uvedeného autora.

Každý nějak začínal a i z nováčka v oboru se může vyklubat dobrý textař. Pokud vám nemůže dodat žádné ukázky svých prací, požádejte ho o vypracování krátkého zkušebního textu.

Podle toho, zda umí formátovat text

Z prací dobrých copywriterů by mělo být patrné, že umí:

  • formátovat text (nadpisy, podnadpisy aj.). Text by rozhodně neměl být jednolitým proudem slov,
  • dát textu strukturu a logičnost,
  • psát čtivě,
  • správně stylizovat text,
  • pracovat s klíčovými slovy.

Podle ceny

Stejně jako v jiných oborech, ani u copywritingu nemusí být vysoká cena zárukou kvality.

Každopádně, pokud vám někdo slibuje napsání normostrany pod 200 Kč, rychle ruce pryč! Někteří amatérští pisálci se uchylují třeba i k ceně 100 Kč za normostranu. Výsledkem jejich práce bývá poslepovaný proud slov plný překlepů a nesrozumitelných vět. Levný copywriter vám přinese tak maximálně posměch a 100% záruku vyhozených peněz.

Doby, kdy se psaly "SEO texty", kde nešlo o kvalitu, ale o kvantitu textu napsanou za co nejkratší dobu, minuly. V současnosti se texty na webu publikují (překvapivě) proto, aby se četly a návštěvníkům webu přinesly informace, které hledají. I to je důvodem, proč se investice do kvalitního "copíka" skutečně vyplatí. Na našem trhu si profesionální copywriteři účtují od 300 Kč do 1100 Kč za normostranu. 

O autorce:

Jmenuji se Markéta Mazancová a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu!

DALŠÍ ČLÁNKY 

Na blogu copywriterky Markéta Mazancové

Na tenhle experiment jsem narazila zcela náhodou. Je tomu již několik let, co Rob Walker a Joshua Glen spustili web SignificantObjects.com, na kterém se pustili do vlastního výzkumu. V něm potvrdili, že síla příběhů neboli storytelling dokáže hotové zázraky. Zboží či službu, kterým dali příběh, nakonec prodali až 28x dráž, než kdyby příběh neměly.